Fiskalizacija računa – Tko? Što? Kako?

Što je fiskalizacija?

Fiskalizacija je skup mjera koje se provode radi nadzora gotovinskog prometa. Osim plaćanja novčanicama, fiskalizaciji podliježu i plaćanja kreditnim i debitnim karticama.

Tko je obveznik fiskalizacije?

  • Pravna i fizička osoba koje je obveznik poreza na dobit
  • fizička osoba koja je obveznik poreza na dohodak (obrtnik „dohodaš“, paušalisti, osobe koje se bave slobodnim zanimanjima, vode domaću radinost i one koje obavljaju sporedna zanimanja.

Tko nije obveznik fiskalizacije?

Porezni obveznik koji ostvaruje prihod u sljedećim djelatnostima nije obveznik fiskalizacije:

  1. prodaja karata ili žetona u putničkom prometu,
  2. naplata cestarine,
  3. punjenje naftnim derivatima aviona na avioservisima,
  4. prodaja vlastitih poljoprivrednih proizvoda na tržnicama i otvorenim prostorima,
  5. prodaja proizvoda i/ili usluga u poštanskom prometu,
  6. zaprimanje uplata za sudjelovanje u igrama na sreću i zabavnim igrama,
  7. prodaja robe ili usluga putem prodajnih automata,
  8. pružanje bankovnih usluga i usluga osiguranja,
  9. vođenja središnjeg depozitorija nematerijaliziranih vrijednosnih papira i središnjeg registra financijskih instrumenata,
  10. ostvareni prometi evidentirani preko mjernih instrumenata (električna energija, plin, voda, javne komunikacijske usluge i slično), od energetskih, komunalnih, elektroničkih komunikacija i drugih pravnih osoba
  11. provođenja zdravstvene zaštite (sudjelovanje u troškovima zdravstvene zaštite do pune cijene zdravstvene usluge, kod izabranog doktora primarne zdravstvene zaštite i izdavanja lijekova na recept).

Koraci postavljanja fiskalizacije:

  1. Zatražiti digitalni certifikat
        • Novi korisnici plaćaju i jednokratnu naknadu za registraciju – 10,62 EUR + PDV
        • Može se zatražiti online ili fizički u poslovnici FINA-e.
        • Certifikat vrijedi 5 godina, nakon čega je potrebno zatražiti njegovu obnovu.
        • Jedan certifikat koristite za više poslovnih prostora i/ili blagajni
        • Cijena certifikata iznosi 39,82 EUR + PDV.

        2. Nabaviti fiskalnu blagajnu i uređaj za izdavanje fiskalnih računa

        Fiskalna blagajna je programsko rješenje koje se instalira na uređaj za fiskalizaciju i koristi za izdavanje fiskaliziranih računa na uređaju za fiskalizaciju (blagajne, tableti, računala, android mobilni uređaji, POS uređaji i sl)

        Na tržištu ima više uređaja i programskih rješenja pa svakako provjerite što je za vas najbolje sukladno vašim potrebama

        3. Učitati digitalni certifikat i cjenik u fiskalnu blagajnu

        Ovaj korak najčešće odradi proizvođač/održavatelj uređaja za fiskalizaciju ili fiskalne blagajne.

        4. Prijaviti poslovni prostor Poreznoj upravi

        Prijaviti možete sami putem ePorezne ili to može vaš knjigovođa. Poslovni prostor i fiskalnu blagajnu potrebno je prijaviti Poreznoj upravi  (radno vrijeme, adresu poslovnog prostora, OIB i naziv proizvođača/održavatelja fiskalne blagajne).

        5. Kupiti knjigu računa i ovjeriti ju u Poreznoj upravi

        6. Koristite ju ako uređaj za fiskalizaciju ne radi.

        7. Napraviti Interni akt ili podatke o fiskalizaciji dodati u postojeći

        Najčešća pitanja o fiskalizaciji 

        1. Mora li se fiskalizirati kupovina putem interneta?  
            • Kada je plaćeno putem Stripe-a, Corvus, WSpay, e-ToMiTreba, PBZ Card MyCheckOut, T-com PayWay karticom tada je fiskalizacija obavezna.
            • Ako kupac plaća transakcijski (uplatom na račun) tada nije potrebna fiskalizacija.
            • Pouzećem (dostavljaču kurirske službe ili Hrvatske pošte) nije potrebna fiskalizacija 

            2. Smijem li izdati fiskalizirani račun izvan radnog vremena?

            Ne! Računi se moraju izdavati isključivo u radnom vremenu navedenom u Poreznoj i prijavljenom u internom aktu. Sve promjene radnog vremena potrebno je ažurirati.

            3. Moram li fiskalizirati napojnice?

              Da, obavezno.

                4. Što ako fiskalna blagajna prestane s radom?

                Ako blagajna prestane s radom izdajete račune iz Knjige računa, no važno je da u roku 2 dana morate osposobiti uređaj i dobiveni JIR upisati u knjigu računa. U slučaju da nema internetske veze račune izdajete bez JIR-a, ali saZKI (zaštitnim kodom izdavatelja računa). Također, u roku od 2 dana izdane račune potrebno je fiskalizirati. Blagajna bi trebala, kada uspostavi internetsku vezu, automatski fiskalizirati izdane račune i dodijeliti im JIR.

                5. Treba li fiskalizirati i male iznose, npr do 10 eura? 

                Treba! Fiskalizacija ne ovisi o iznosu već o načinu plaćanja.

                Ako trebate pomoć oko fiskalizacije računa popunite obrazac i dogovorite besplatne konzultacije.

                PODIJELI ČLANAK

                R-Partner je vaš virtualni asistent u poslovanju koji vam omogućuje efikasnu preraspodjelu poslova i uštedu vremena kako biste se mogli posvetiti važnijim stvarima u svom poduzeću.